Je wil graag de productzoekfunctie in WooCommerce sneller maken, maar heb je enig idee waar je moet beginnen? Wij van Browsr leggen het je graag uit en geven je in dit artikel een aantal tips. Je wil geen trage zoekfunctie, want dat kan zorgen voor frustratie bij klanten, hogere bouncepercentages en gemiste verkoopkansen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de snelheid en efficiëntie van de zoekfunctie in WooCommerce te verbeteren. Laat je inspireren door onze ideeën en voer het uit.
Gespecialiseerde zoekplug-in gebruiken
Meestal is de standaard zoekfunctionaliteit van WooCommerce traag en inefficiënt. Dit is met name het geval bij grote productcatalogi. Je zou daarom andere opties kunnen overwegen zoals het gebruik van gespecialiseerde zoekplug-ins. Daarin hebben we ook wel een paar tips. Om te beginnen kun je denken aan SearchWP, hiermee kun je zoekresultaten aanpassen en optimaliseren voor een snellere en relevantere gebruikerservaring. Maar je kunt ook denken aan FiboSearch (Ajax Search for WooCommerce). Deze plug-in biedt realtime zoekresultaten terwijl de gebruiker typt, met ondersteuning voor productfilters en categorieën. Als laatste hebbe we nog de tip van het gebruik van ElasticPress. Deze krachtige plug-in maakt gebruik van Elasticsearch, een geavanceerde zoek- en analysetool, om zoekopdrachten razendsnel te verwerken.
Caching voor zoekresultaten implementeren
Wist je dat caching je kan helpen om zoekresultaten sneller weer te geven door eerdere zoekopdrachten op te slaan? Je kunt daarbij gebruik maken van plug-ins zoals WP Rocket of LiteSpeed Cache.
WooCommerce-database optimaliseren
Het is belangrijk om op zoek te gaan naar de oorzaken van een trage zoekfunctie. Je komt dan onder andere uit bij een niet-geoptimaliseerde database. Dit probleem wil je natuurlijk aanpakken. Het eerste wat wij van Browsr je dan aanraden is beginnen met opschonen. Verwijder overbodige data zoals spamreacties, revisies en transiënte records met tools zoals WP-Optimize. Vervolgens ga je indexeren, dus zorg ervoor dat je database correct is geïndexeerd, zodat zoekopdrachten sneller worden verwerkt. Als laatste moet je nog denken aan tabeloptimalisatie. Gebruik SQL-commando’s of plug-ins zoals Advanced Database Cleaner om je databasecompactheid te verbeteren.
Zoekbereik en -filters beperken
Als je zoekopdracht heel breed is, dan heeft WooCommerce veel tijd nodig om de resultaten te genereren. Daarom kun je het zoekbereik beperken door alleen relevante velden, zoals producttitel, beschrijving en tags, op te nemen in de zoekfunctie. Je kunt daarvoor een plug-in gebruiken zoals Search Exclude. Hierdoor kun je specifieke producten of categorieën uitsluiten van zoekresultaten.
Externe zoekoplossing gebruiken
Externe zoektools zoals Algolia of Elasticsearch kunnen zoekopdrachten sneller verwerken door gebruik te maken van gespecialiseerde infrastructuur. Deze tools synchroniseren je productgegevens met hun servers en bieden snelle, nauwkeurige zoekresultaten, zelfs voor grote webshops.
Aantal zoekresultaten verminderen
Het weergeven van een groot aantal zoekresultaten kan de laadtijd vertragen. We raden je daarom aan om het aantal weergegeven resultaten te beperken en geef dan ook je gebruikers de keuze om door meer pagina’s te bladeren.
Wil jij vrijblijvend testen of je webshop snel genoeg is? Doe dan onze gratis snelheidscheck!
Productinformatie optimaliseren
Het is belangrijk dat je lange beschrijvingen en zware productdata die worden doorzocht gaat minimaliseren. Let er goed op dat je de metadata overzichtelijk blijft houden en gebruik korte, relevante producttitels en tags. Hierdoor verkort je de verwerkingstijd van zoekopdrachten.